Kategorier:
S�k i pressemeldinger
M�nedsarkiv:
Makt og viten
Tekster i utvalg fra Espen Schaanning
Av Bent Johan Mosfjell, 4. Desember 2007, kl. 5.13

Pressemelding fra Unipub:

Makt og vitenEspen Schaanning
Makt og viten
Tekster i utvalg

Vitenskap er en stor maktfaktor i dagens Norge, med betydning for alle livets og samfunnets omr�der. Derfor m� det v�re viktig � forst� og unders�ke denne makten. Tekstsamlingen Makt og viten omhandler temaer med et stort nedslagsfelt, med spesiell vekt p� fagomr�dene jus, kriminologi, medisin og pedagogikk. Id�historiker Espen Schaanning fokuserer p� vitenskapene om �avvikende� og �farlige� mennesker, og p� ekspertenes rolle i rettsapparat og fengselsvesen, helsevesen og skole. Koplingen mellom makt og viten blir sjelden tydeligere enn i sammenhenger der �omsorg� st�r sentralt.

Boka inneholder artikler, bokessays og foredrag skrevet de siste 15 �rene. Forfatteren presenterer sentral litteratur, og bringer leseren inn i en rekke viktige debatter i Norge og internasjonalt. Med stor innsikt skriver Schaanning om ondskap og hevn, Holocaust og hekseprosesser, Torgersensaken og Treholtsaken, Bjugnskandalen og forvaringsordningen, og mye mer.

Boka er delt inn i sju deler: Vitenspolitikk, Ondskap, Rettsvesen, Fengsel, Psykiatri, Kriminologi og Pedagogikk.

Espen Schaanning (f. 1955) er professor i id�historie ved Universitetet i Oslo. Blant hans tidligere b�ker er
Modernitetens oppl�sning (1992/2000), Den onde vilje (1994/2002), Vitenskap som skapt viten (1997), Straff i det norske samfunnet (red.) (2002), Kampen om den forbryterske sjel (2002) og Menneskelaboratoriet. Botsfengslets historie (2007).

ISBN: 978-82-7477-331-8
369,� / 334 s.

�Alle� var overbevist om at Treholt var spion, i s�rdeleshet POT var sterk i troen. Man visste at Treholt var spion. Og da kunne man jo ikke la fisken slippe ut av garnet p� grunn av noe s� trivielt som mangel p� h�ndfaste bevis.

Det er som om man tar for gitt at alle skal bli akademikere eller at den �allmenndanning� man tilstreber, m� skje via b�ker. Men hvis skolen skal forberede til framtidig yrkesliv, hvorfor l�rer man da ikke � fiske? Eller � mure? Eller � asfaltere?

Innhold

Innledning 5

1 Vitenspolitikk

Historievitenspolitikk 11
Radikal historisme? 19
Foucaults vitenspraksis 35
Sannheten er de sterkes v�pen 49
P� parti med fornuften 57

2 Ondskap

V�r ondskap � og andres godhet 67
Vi m� ikke sove 81
Jo mere vi er sammen, jo ondere vi blir 85
Kampen mot det onde 89
Mistenksomhetens hermeneutikk 99
Det ondes teater 105

3 Rettsvesen

Livet som �spion� 111
Hekseprosessen mot Treholt 115
Sannhet og l�gn i Torgersensaken 123
Om � gripe fatt i graffi ti 131
Hevnens kraft 137
Rett med vett? 141

4 Fengsel

Investering i lidelse 157
Det skjulte Holocaust 169
Det ut�lelige fengslet 173
Forvaring og rettferdighet 181
Om � miste friheten 193
Skal universitetet f� sitt eget menneskelaboratorium? 205

5 Psykiatri

Psykiatri som forskningsstrategi 215
Psykiatrisk blikk p� historien 225
Solskinnsbarnet fra Retterst�l 233
Medikaliseringen av lovbrudd 241
Straffek�te psykiatere? 245

6 Kriminologi

Den f�dte forbryter 253
Lombroso og kvinnene 259
Avvikerviten 267
Ansiktet som sjelens speil 277
I kriminologens kl�r 289
Fra psyko-vitenskapenes verden 295

7 Pedagogikk

Biologi og pedagogikk 303
Murl�st barnefengsel 309
Skoleinvesteringer 317
Hva er verdt � vite? 321


Del denne pressemeldingen p�: