I denne boken f�r leserne innblikk i det psykologiske spillet som ligger bak nyhetene.
Pressemelding fra IJ-forlaget:
Nyhetenes psykologi
av Svein Arthur Kallevik
I nyhetsredaksjonene planlegger journalistene hvilke saker som skal lages og hva som skal dekkes av hendelsesnyheter, kjendisstoff og politiske utspill.
Vi tenker ofte at det ligger grundige valg og begrunnelser bak m�ten nyhetene blir til p�. Men selv om vi liker � tro at de valgene journalistene gj�r er frie og objektive,
er det mange psykologiske faktorer som spiller inn, bevisst og ubevisst.
�Nyhetenes psykologi� gir st�rre innsikt i hvordan vi forst�r verden og hvordan nyhetene oppst�r og formes � og hvordan vi oppfatter nyhetene og forst�r dem.
Dette er en bok om spennende prosesser som handler om p�virkning, makt, gruppepress, mentale snarveier, propaganda, tillit og en rekke psykologiske forhold vi ikke er herre over:
* Hva skjer n�r alarmen g�r?
* Hvorfor er det slik at to �yenvitner som har v�rt p� samme sted, forteller to ulike historier?
* Hva er det som skjer n�r �blodt�ka� siger inn over redaksjonene og alle f�lger samme spor?
* Hva skjer med oss n�r vi ser bilde av et utsultet, d�ende barn?
* Hvorfor stoler vi p� nyhetsoppleserne p� tv?
* Hvordan forst�r vi verden?
* Og finnes det en virkelig virkelighet?
Dette er en bok for journalister, folk som jobber i tilknytning til mediebransjen og alle andre som leser, ser og h�rer nyheter.
Svein Arthur Kallevik er psykolog og tidligere mange�rig NTB-journalist.
Han har tidligere skrevet boken �Journalistikk i krise? Om krisejournalistikk og krisereaksjoner� (IJ-forlaget, 2004) og �Adopsjonsboken. Veien til en familie� sammen med Merete Jansen (H�yskoleforlaget, 2006).