I denne boken får leserne innblikk i det psykologiske spillet som ligger bak nyhetene.
Pressemelding fra IJ-forlaget:
Nyhetenes psykologi
av Svein Arthur Kallevik
I nyhetsredaksjonene planlegger journalistene hvilke saker som skal lages og hva som skal dekkes av hendelsesnyheter, kjendisstoff og politiske utspill.
Vi tenker ofte at det ligger grundige valg og begrunnelser bak måten nyhetene blir til på. Men selv om vi liker å tro at de valgene journalistene gjør er frie og objektive,
er det mange psykologiske faktorer som spiller inn, bevisst og ubevisst.
”Nyhetenes psykologi” gir større innsikt i hvordan vi forstår verden og hvordan nyhetene oppstår og formes – og hvordan vi oppfatter nyhetene og forstår dem.
Dette er en bok om spennende prosesser som handler om påvirkning, makt, gruppepress, mentale snarveier, propaganda, tillit og en rekke psykologiske forhold vi ikke er herre over:
* Hva skjer når alarmen går?
* Hvorfor er det slik at to øyenvitner som har vært på samme sted, forteller to ulike historier?
* Hva er det som skjer når ”blodtåka” siger inn over redaksjonene og alle følger samme spor?
* Hva skjer med oss når vi ser bilde av et utsultet, døende barn?
* Hvorfor stoler vi på nyhetsoppleserne på tv?
* Hvordan forstår vi verden?
* Og finnes det en virkelig virkelighet?
Dette er en bok for journalister, folk som jobber i tilknytning til mediebransjen og alle andre som leser, ser og hører nyheter.
Svein Arthur Kallevik er psykolog og tidligere mangeårig NTB-journalist.
Han har tidligere skrevet boken ”Journalistikk i krise? Om krisejournalistikk og krisereaksjoner” (IJ-forlaget, 2004) og ”Adopsjonsboken. Veien til en familie” sammen med Merete Jansen (Høyskoleforlaget, 2006).