Det er i dag 20 år siden Lydbokforlaget utga sin første lydbok.
Pressemelding fra Lydbokforlaget:
Lydboken 20 år i Norge!
Det er i dag 20 år siden Lydbokforlaget utga sin første lydbok. Forlaget hadde to utgivelser det første året. I dag består katalogen av mer enn 1000 titler totalt. Fra kassettsamlinger har produksjonen gått via CD til også å inkludere MP3-filer, som ble lansert tidligere i år.
I mange år var lydbøker et ukjent produkt for allmennheten og ansett kun som hjelpemiddel for blinde og svaksynte. Nå er lydboken etablert som et selvfølgelig alternativ for den vanlige bokelsker.
Fra to til 180 utgivelser pr år
I etableringsåret 1987 ble det utgitt to lydboktitler. Allerede påfølgende år var produksjonen betydelig med 27 utgivelser. Tallene har steget jevnt år for år, og siden år 2000 har produksjonen ligger over 100 årlige titler. For inneværende år forventes til sammen 180 produksjoner. Forlagets omsetning har vært jevnt og sterkt stigende siden starten. For 2006 var omsetningen 54,5 mill. kr.
Galskap?
”Ved starten i 1987 var lydbokforleggeri ansett som et håpløst prosjekt i et så lite språkområde som det norske,” sier forlagssjef Herborg Hongset, som startet opp produksjonen av lydbøker i Norge. – ”Men galskap eller ikke, det viste seg å være liv laga.”
Forleggeren jobbet som spesialpedagog i skolen og var opptatt av litteratur i arbeidet sitt. Hun så stadig at den skriftlige teksten ofte var et hinder for elever med lese- og skrivevansker. Slik ble ideen om å produsere lydbøker sådd. I starten fikk lydbøkene størst gjennomslag som hjelpemiddel for synshemmede, med distribusjon først og fremst gjennom bibliotekene.
20 år er bare begynnelsen
I løpet av disse 20 åra har imidlertid begrepet lydbok og holdningen til lydbøker endret seg radikalt. I dag har lydboken en naturlig plass i det litterære markedet og er et populært underholdningsmedium for folk flest.
”Årsaken til lydbokas popularitet er nok at de aller fleste liker å lytte til god opplesning,” mener Hongset. ”Mange lydboklyttere melder til oss at de har sine helt spesielle innleserfavoritter.”
”Lydboka passer også perfekt inn i en aktiv livsstil og gir ekstra tid til bøker i en travel hverdag. Vi ser at lydbøker brukes i stadig flere situasjoner hvor folk har hendene opptatt, men hodet ledig. Bilkjøring er fortsatt brukssituasjonen som ligger på topp – både for pendlere og på den lange bilferien. Vi kjenner også til at kunstnere har en lydbok på øret mens de jobber med sine kreative yrker.”
På topp internasjonalt
Lydbokmarkedet i Norge har hatt en rivende utvikling. ”Vi er fullt på høyde med andre land som har et lydbokmarked,” forteller etablereren av Lydbokforlaget.
Fakta om Lydbokforlaget
- stiftet i 1987
- Aschehoug Forlag ble medeier i 1991, Gyldendal Norsk Forlag i 1994 og Forlaget Damm i 2003.
- omsatte for ca 54,5 mill. kr i 2006
- 25 ansatte fordelt på hovedkontoret i Melhus og Oslokontoret.
- utgir 180 titler i 2007