Nyheter innen l�rerutdanning og pedagogikk!
� kunne lese
Atle Skaftun
Hvilket pedagogisk potensial ligger det i de nasjonale lesepr�vene?
Denne boken vil v�re et holdepunkt i m�tet med nasjonale og internasjonale lesepr�ver og de nye l�replanene i skolen. Boken presenterer og dr�fter ulike perspektiver p� lesing, og hvordan nasjonale pr�ver i lesing kan bidra til � utvikle en forst�else av hva lesing er som ferdighet og kompetanse.
Atle Skaftun (f. 1967) er f�rsteamanuensis i nordisk litteratur ved Universitetet i Stavanger, og har v�rt med i arbeidet med utvikling av nasjonale pr�ver i lesing ved Nasjonalt senter for leseoppl�ring og leseforskning.
ISBN 82-450-0296-8 Kr 249 198 sider
En bok om oppvekst, 2. utgave
Ann Kristin Larsen og Mette Vaagan Sl�tten
Denne boka tar for seg sentrale temaer innenfor samfunnsfag i f�rskolel�rerutdanningen, og hovedfokus er barns oppvekst. Endringer i barns oppvekstk�r og samfunnet generelt stiller b�de barn, foreldre og f�rskolel�rere overfor nye problemstillinger og utfordringer.
Andre utgave av boka er revidert p� bakgrunn av ny lov om barnehager, ny rammeplan for f�rskolel�rerutdanning og ny rammeplan for barnehagen. Boka er ogs� oppdatert ut fra nyere forskning og statistikk.
Denne reviderte utgaven er utvidet med to nye kapitler som omhandler barnehagen som organisasjon og ledelse i barnehagen, temaer som er sterkere vektlagt i den nye rammeplanen for f�rskolel�rerutdanning. Her presenteres generell teori rundt organisasjon og ledelse, men knyttet opp mot barnehagen og belyst ut fra senere �rs omstillinger i kommunene.
Ann Kristin Larsen og Mette Vaagan Sl�tten arbeider som h�gskolelektorer i samfunnsfag ved f�rskolel�rerutdanningen p� H�gskolen i Oslo.
Logos og Dharma
Gunnar Neegaard (red.), Sidsel �iestad Grande, Gunnar Heiene, Robert W. Kvalvaag, Rasmus Reinvang, Per Anders Aas
Religionene har fulgt menneskenes historie til alle tider. De religi�se forestillingene uttrykker hvordan menneskene tolker tilv�relsen, og hvilken mening de finner med sine egne liv.
Norge er i ferd med � bli et flerkulturelt samfunn, og da er det viktig � ha kunnskap om andre menneskers tro, religion og kultur. Logos og Dharma gir god innsikt og er nyttig og inspirerende b�de for allmennl�rerstudenter og andre som �nsker � f� en innf�ring i de store religioner.
I boken blir hver enkelt religion fremstilt p� sine egne premisser. Samtidig s�ker forfatterne � sette presentasjonene inn i en st�rre religionsfaglig sammenheng. Boken inneholder ogs� en innf�ring i religion som fag og et kapittel om fellesetikk.
ISBN 82-450-0136-8 Kr 369 364 sider
Spektro/Musikal
Randi Margrethe Eidsaa, Helge Andreas Pareli Notland
I denne boka presenteres metoder og repertoar for undervisning i musikk og andre praktiske og estetiske fag basert p� to utpr�vde prosjekter, Spektro og Musikal .
Prosjektene er rettet mot ungdomsskolen, men har ogs� relevans for mellomtrinnet og den videreg�ende skolen (musikk, dans og drama).
Komposisjon som tverrfaglig tema og kreativitet er viktige elementer i prosjektet Spektro , mens musisering og formidling st�r sentralt i prosjektet Musikal . Med utgangspunkt i sine prosjekter henviser forfatterne til musikkpedagogisk teori og til sentrale verdier i l�replanen, b�de fra den generelle delen, l�ringsplakaten og fra plan for musikkfaget. Boka inkluderer en rekke praktiske oppgaver og metodiske tips knyttet til begge prosjektene.
ISBN 82-450-0482-0 Kr 249 224 sider