Høringsuttalelsene viser hvilke interessekonflikter som finnes mellom forbrukere og produsenter. Studentene og Universitetene ønsker frie priser. Bokbransjen ønsker fast pris.
Universitets- og høgskolerådet, Universitetet i Oslo og Norsk Studentunion vil ha frie priser på fagbøker. De får følge av Konkurransetilsynet som skriver følgende i sin høringsuttalelse:
"I hovedsak er det bokhandlerne som vil oppnå økt fortjeneste som følge av en fastprisordning på fagbøker til høyere utdanning, mens det vil føre til at bokprisene øker for studentene."
Alle dokumenter i sakens anledning ligger tilgjengelig på hjemmesidene til Fornyings- og administrasjonsdepartementet. Se spesielt Høringsnotatet og Høringsuttalelsene.
Flere argumenterer med at frie priser for annen litteratur ikke har ført til mindre bredde og ensretting. Faste priser er ikke det beste virkemiddel for bredde.
På den andre siden står bokhandlerne og forlagene som ønsker faste priser. I likhet med studentene er disse opptatt av sine økonomiske interesser. Haugen bok skriver det på følgende måte:
"Utan fastpris på desse titlane i utgjevingsåret og påfølgande år, vil vi risikere at marginane på sal av dei bøkene vil bli dårlegare for bokhandelen."
De frykter altså mindre profitt på solgte bøker. Rene ord for pengene.
I sin felles høringsuttalelse trekker Den Norske Forleggerforening, Norsk faglitterær forfatter- og oversetterforening og Den Norske Bokhandlerforening på mer tradisjonelle kulturpolitiske målsetninger:
"Mer enn bare å være en garantist for lave priser var fast bokpris et middel til å sikre et bredt bokhandlernett som skulle gi lik tilgang og lik pris og et mangfoldig boktilbud av norskspråklig litteratur over hele landet."
Det er imidlertid ikke i tvil om at de også er opptatt av sin egen økonomi da de benytter anledningen til å påpeke behovet for mer subsidier til seg og sine:
"Et sentralt virkemiddel som bør komme i tillegg til faste priser på fagbøkene er en kraftig økning av produksjonsstøtten som kanaliseres gjennom Lærebokutvalget for høyere utdanning."