Kan noe være annerledes enn det ser ut, i familiehistorien? Så forskjellig fra hva du tror eller er blitt fortalt at å få vite det snur opp ned på alt du tror du vet om deg selv og din familiebakgrunn?
Både jødeforfølgelsene og den annen verdenskrig skapte kaos i mange familier, og temaet har vært motiv i flere bøker. William Brodrick har brukt sin mors historie som grunnlag for debutboken Den sjette klagesang. Han var augustinermunk før han ble skrankeadvokat, det motsatte av en av bokens gjennomgangsfigurer, munken Anselm.
Lucy får vite at farmoren skal dø av en sykdom som lammer kroppen men ikke hjernen. Det finnes ingen kur. Den lille familien (Lucy, faren, farmoren Agnes) preges av fortielser og mangel på kommunikasjon og åpenhet. I lys av sykdommen vil Lucy vite, og Agnes fortelle – men på sin måte. Samtidig kommer en lenge forsvunnet tidligere SS-soldat til Larkwood kloster, der Anselm hører til. SS-soldaten Edvard Schwermann som engang var stasjonert i Paris søker kirkeasyl i Larkwood. Han har engang grepet inn i Agnes liv. Vatikanet er som alltid klar til å tåkelegge Kirkens historie. Anselm og Lucy graver fra hver sin kant, samtidig som begivenhetene rundt en mulig krigsforbryter sprer seg som ringer i vannet.
I et rolig og nærmest eftertenksomt tempo lar Brodrick leseren bli kjent med menneskene, deres liv i nåtid og fortid, samtidig som det veves et bilde der Schwermann, Agnes, klosteret, kirken efterhvert får felles tråder. Med fin pensler males den enkeltes personlighet ut på lerretet som spennes opp. Tilfeldighetene som kan forandre kursen i et menneskes liv dukker opp fra intet.
Når 2.verdenskrig er tema er det lett å se heltene og skurkene, de voldsomme slagene, og massemordet som ble utført med industriell effektivitet og vitenskapelig presisjon. Hvor ofte tenker vi på den enkeltes skjebne i dette kompliserte bildet? Den sjette klagesang lar skjebnen være sentrum i en historie der det kompliserte bildet er rammen og bakteppet.
Her er Den katolske kirkens ubegripelige hemmeligheter, de alliertes dekkoperasjoner og flukthjelp til krigsforbrytere, en flik av massemordet som rammer alle jøder, trekantdrama, motstandshelter og medløpere. Og ikke minst det lille mennesket i den store sammenhengen.
Efterhvert øker tempoet i handlingen slik at det er vanskelig å plassere alle avsløringene. Ingenting er som det synes, og slutten overrasker. Brodrick har maktet en debut som får ham til å fremstå mer erfaren. Man griper seg i ønske å lese tidligere bøker. Men det er debutboken. Utrolig nok.